Deschiderea anului universitar 2019 -2020 este o oportunitate pentru președintele Klaus Iohannis, care punctează acest moment la Cluj, la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, de a vorbi din nou despre proiectul său,”România Educată”.
Un proiect care își propune să transforme educația din România și să dezvolte o cultură a succesului bazat pe performanță, muncă, talent, onestitate și integritate.
Prezența la Cluj a președintelui României vine pe fondul aniversării unui secol de activitate universitară, în care învățământul superior clujean s-a remarcat prin excelență academică și de cercetare. Cu acest prilej, vor fi decorate toate cele șase universități de stat clujene, cu prilejul aniversării a 100 de ani de învățământ românesc la Cluj.
Încă din decembrie 2018, președintele Iohannis a lansat în dezbatere publică Proiectul ”România Educată”, o viziune strategică rezultată din consultarea actorilor importanți din societate și care ține cont de contextul social și economic, național și global. Această abordare trebuie consolidată cu un efort de creare a consensului pentru a preveni situațiile în care diverse reforme importante din domeniu au fost diluate printr-o multitudine de modificări legislative haotice, promovate în Parlament.
Ce își propune „România educată” pentru învățământul superior
Universitățile din Europa, inclusiv cele românești, sunt din ce în ce mai influențate de globalizare. De altfel, Președintele Klaus Iohannis a sprijinit, în Consiliul European, crearea de universități europene sau creșterea numărului de mobilități pentru studenți și cadre didactice. Măsuri care vor oferi noi oportunități universităților românești, mai ales în condițiile în care situația actuală din învățământul superior este una îngrijorătoare: doar 24,6% din tinerii de 30-34 de ani au finalizat studii universitare, ceea ce plasează România pe ultimul loc din Uniunea Europeană, loc pe care îl ocupăm și în ceea ce privește finanțarea alocată pentru cercetare.
Proiectul „România Educată” vine cu o serie de propuneri de reformă atât în cadrul învățământului superior, cât și a celui preuniversitar. Spre exemplu, își propune să creeze rute de acces speciale pentru tinerii care excelează în domeniul educației profesionale, care ar trebui să poată ajunge mai ușor în învățământul superior tehnic. În plus, în cadrul universităților, se dorește o mai bună formare a cadrelor didactice, eliminarea plagiatului și creșterea generală a calității actului educațional. Contactul cu alte universități europene este esențial, iar la orizontul anului 2030, se dorește ca 20% dintre studenții cu diplome de licență și master și 90% dintre cei cu doctorat să aibă măcar un stagiu de mobilitate în afara granițelor.
Universitățile, element esențial în dezvoltarea României
Dezvoltarea tehnologică, inteligența artificială și competiția globală vor obliga România să aibă o forță de muncă din ce în ce mai educată , pentru a rămâne competitivă economic. Astfel, rolul universităților în dezvoltarea țării noastre va deveni din ce în ce mai important. Pentru a garanta că ceea ce se predă este relevant, „România educată” propune dezvoltarea de mecanisme de anticipare a competențelor necesare absolvenților, dar și a unui sistem permanent și funcțional de monitorizare a inserției profesionale a absolvenților. Aceste măsuri au ca obiectiv o mai bună corelație a finanțării diverselor domenii de studiu cu nevoile reale de pe piața muncii, dar și o mai bună informare a viitorilor studenți legată de șansele reale de angajare de după absolvire.
Totodată, „România educată” propune măsuri de creștere a echității și a participării la educația universitară. Nu în ultimul rând, „România educată” dorește să transforme România într-o țară care creează și produce valoare adăugată, prin creșterea finanțării pentru cercetare și facilitarea cooperării internaționale,
Toate aceste seturi de măsuri sunt necesare și urgente., consideră președintele Iohannis. Fără ele, România nu va avea o forță de muncă suficient calificată pentru a face față exigențelor unei economii moderne și se confruntă cu riscul unei subdezvoltări permanente. Președintele Klaus Iohannis dorește ca în al doilea mandat să construiască consensul necesar pentru a relansa educația universitară între jaloanele trasate de proiectul „România educată”.