Peste 2 săptămâni, Comisia de Buget,Finanțe și Bănci va vota proiectul de lege, care ar trebui să intre în plenul Camerei, for decizional, scrie Economica.net. Se ridică toate barierele și pârghiile de control în ceea ce privește stabilirea tarifelor RCA de către firmele de asigurare, așa cum a impus CE. Celelalte propuneri, printre care vechiul deziderat al firmelor de asigurare privind stabilirea unui preț de referință ori a unui plafon pentru prețurile practicate de service-uri la reparații și pentru mașina la schimb sunt în lista de așteptare.
Ce se schimbă mai exact? Liber total la stabilirea tarifelor, inclusiv la scumpirea lor
Sesizată de organizații ale asigurătorilor (BAAR, UNSAR), Comisia Europeană a decis, în vara lui 2018, să trimită autorităților române o „scrisoare de punere în întârziere”, procedură care precede, practic, infrigementul, adică sancționarea financiară a României pentru nerespectarea regulilor CE. Cerințele Comisiei din acel document au fost preluate în proiectul de lege despre care vorbim. Modificările, vizează ridicarea oricărei bariere în stabilirea liberă a prețurilor RCA de către firmele de asigurare, în funcție de propriile criterii.
De exemplu, una dintre modificări elimină pragul de 25% impus pentru ponderea cheltuielilor administrative în totalul prețului RCA. Având în vedere că, înainte de a impune pragul de 25%, unele companii ajungeau și la 40% cu acest indicator, este de așteptat eliminare lui. De asemenea, firmele de asigurare nu mai sunt obligate să informeze ASF de fiecare dată când modifică tarifele RCA. Mai sunt și alte modificări care, împreună, oferă libertate totală asigurătorilor în stabilirea tarifelor RCA, lucru cerut și de rigorile europene.
Economica.net menționează că măsurile care sunt eliminate prin acest proiect, împreună cu introducerea conceptului de „asigurat cu risc ridicat”, au fost introduse în noua lege RCA, în 2017, în contextul expirării perioadei de plafonare a tarifelor, singura măsură considerată la acea vreme potrivită pentru a stopa creșterile masive de prețuri generate de falimentele Astra și Carpatica Asig. Aceste măsuri aveau scopul de a acționa ca o ancoră în cazul unor evoluții extreme viitoare.
Conceptul de asigurat cu risc ridicat rămâne și presupune ca acei solicitanți care primesc cel puțin trei oferte de „N” ori mai mari decât tariful de referință afișat de ASF să fie repratizați de către BAAR către un asigurător care să îi ofere automat un RCA la un preț sub acest nivel, stabilit de Biroul Asigurătorilo de Automobile din România (BAAR). Așa numitul „factor N” va fi calculat tot de către BAAR.
–