Atenție la service-urile clandestine: Piese omologate nu înseamnă reparații sigure!
Siguranța rutieră este un subiect de interes major, iar Registrul Auto Român (RAR) trage un semnal de alarmă asupra riscurilor asociate atelierelor clandestine de reparații auto.
Deși utilizarea unor componente auto omologate este esențială, aceasta nu garantează automat și o intervenție de calitate dacă lucrările sunt realizate în ateliere neautorizate.
Supravegherea pieței auto
RAR desfășoară activități extinse pentru a asigura conformitatea lucrărilor de reparații auto, intervenind în multiple domenii, de la inspecția tehnică periodică până la verificarea service-urilor și a centrelor de dezmembrări auto.
În 2024, instituția a blocat 18 transporturi de componente auto care nu respectau normele europene și a efectuat peste 4.500 de controale în atelierele auto și stațiile de inspecție tehnică periodică.
„Existența în piață a pieselor auto de calitate nu este o garanție că reparațiile sunt conforme, dacă operațiunile nu se desfășoară în atelierele autorizate RAR”, avertizează inginerul Mihai Dogărescu, șeful Direcției Supraveghere Piață din cadrul RAR.
Economii false, riscuri reale
Mulți proprietari de autovehicule aleg service-uri neautorizate pentru a economisi bani, dar această practică se poate dovedi extrem de costisitoare pe termen lung.
În cazul unor reparații defectuoase, clienții se confruntă nu doar cu riscuri majore de siguranță, dar și cu dificultăți în a demonstra unde și cum au fost realizate intervențiile, ceea ce îngreunează orice acțiune legală împotriva service-urilor clandestine.
Pentru a evita astfel de probleme, RAR pune la dispoziția publicului o listă completă a service-urilor autorizate, disponibilă pe site-ul www.rarom.ro.
Instituția atrage atenția asupra faptului că un atelier autorizat pentru o anumită categorie de lucrări (de exemplu, tinichigerie) nu este neapărat calificat să efectueze reparații la sistemele esențiale ale unui vehicul.
Controale și sancțiuni severe
RAR nu se limitează la aplicarea sancțiunilor, ci încearcă să educe și să sprijine atât consumatorii, cât și operatorii economici.
Cu toate acestea, în urma acțiunilor de control, anul trecut s-au aplicat sancțiuni în valoare de 7,3 milioane de lei, iar persoanele fizice care desfășoară ilegal activități de reparații auto au fost raportate autorităților competente.
În plus, RAR a implementat un sistem de conciliere între clienți și service-uri, oferind o soluție rapidă și eficientă pentru rezolvarea disputelor.
Supravegherea pieței online
O provocare tot mai mare este reprezentată de comerțul online cu piese auto și servicii de reparații.
RAR și-a extins eforturile de monitorizare în acest domeniu, analizând activitatea producătorilor, importatorilor și distribuitorilor de componente auto pentru a combate vânzarea de produse neconforme.
Similare